باتری آیفون

گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی که دارای باطری قابل شارژ هستند، روش‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدن باطری به کار می‌گیرند تا از شارژ بیش از اندازه‌ی آن و ورود جریان و ولتاژ بیش از اندازه به آن جلوگیری کنند. از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به جاروبرقی‌های شارژی، پاوربانک‌ها، دستگاه‌های اصلاح موی قابل شارژ، و سایر ابزارهای الکترونیکی را نام برد.

جلوگیری از شارژ بیش از اندازه

قطع جریان برق زمانی که باطری به مقدار کافی شارژ شده است از دو جهت دارای اهمیت زیادی است. ابتدا اینکه باعث کاهش استهلاک باطری و جلوگیری از آسیب دیدن آن می‌شود و دوم اینکه شارژ بیش از اندازه، دمای باطری را افزایش می‌دهد و علاوه بر آسیب به خود باتری، باعث آسیب دیدن سایر قطعات الکترونیکی موبایل یا وسیله‌ی الکترونیکی می‌شود.

مدار کنترل شارژ در گوشی‌های هوشمند به دلایل مختلفی ممکن است در زمان مناسب جریان را قطع نکند

  1. هنگامی که مدار نتواند شارژ شدن ۱۰۰ درصد باتری را به درستی تشخیص بدهد.
  2. زمانی که به دلیل سخت‌افزاری این مدار آسیب دیده باشد.
  3. زمانی که باتری گوشی هوشمند آسیب دیده باشد و نتواند مقدار شارژ مورد انتظار را در خود نگهداری کند.

آیا باید گوشی را پس از شارژ از برق خارج کنیم ؟

بله. بهتر است همیشه حتی پیش از آنکه شارژ گوشی به ۱۰۰ درصد برسد آن را از شارژ خارج کنید. برای مثال مقدار ۹۰ یا ۹۵ درصد عددی مناسب برای قطع جریان برق است.

با انجام این کار علاوه بر اینکه عمر باتری شما افزایش پیدا می‌کند، در صورتی که مدار کنترل شارژ گوشی به درستی کار نکند، از ایجاد گرمای اضافی در گوشی جلوگیری می‌شود.

شارژ بیش از حد باتری گوشی چه عواقبی دارد ؟

این کار می‌تواند خسارت‌های مختلفی را برای شما ایجاد کند:

  1. باد کردن باتری گوشی
  2. کاهش عمر باتری
  3. کاهش ظرفیت مفید باتری
  4. آسیب به قطعات دیگر گوشی موبایل در اثر گرما و باد کردن باتری

چه طور متوجه شویم که مدار کنترل شارژ به درستی کار نمی‌کند ؟

اگر پیش از شارژ شدن ۱۰۰ درصد گوشی یا پس از آن احساس می‌کنید گوشی شما بیش از اندازه گرم شده است یا اگر عمر باتری شما زودتر از آنچه انتظار می‌رود به پایان رسیده است، یا اگر باتری گوشی شما باد کرده است، این‌ها نشانه‌هایی از خرابی مدار شارژ هستند و بهتر است پیش از آنکه این موارد باعث خرابی بیشتر باتری و گوشی شوند، اقدامات لازم را برای رفع مشکل انجام دهید.

چه راه حل‌های دیگری وجود دارد ؟

اگر ناچار هستید تا گوشی خود را در شب شارژ‌ کنید و گوشی تا صبح در شارژ می‌ماند می‌توانید از پریزهای دارای تایمر برای قطع خودکار جریان برق استفاده کنید. برای مثال می‌توانید تنظیم کنید که پریز دارای تایمر به مدت یک ساعت برق را در اختیار شارژر قرار دهد و پس از آن به صورت خودکار برق قطع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *